Berceni de Poveste

Povesti din Berceni

joi

24

noiembrie 2016

2

COMENTARII

Fabricile din zona industriala Filaret-Rahova

Scris de , in categoriaPovești din Filaret, Povești din vremuri vechi

Du povestea mai departe...

Anul 1869 a deschis perioada de industrializare care a dezvoltat zona din jurul Parcului Carol, odata cu inaugurarea primei gari a Bucurestiului, Gara Filaret (1). Dupa cativa ani de infruntat impotrivirile politicienilor, care respingeau ideea concesionãrii cãtre o companie strãinã, ale birjarilor, hangiilor si cãruţasilor, care-si vedeau ameninţate interesele, si chiar ale cetãţenilor care credeau cã, din cauza locomotivelor cu aburi, vacile nu vor mai da lapte, gãinile se vor speria de moarte, iar soarele nu se va mai vedea prin funingine, concesionarii englezi Barkley si Staniforth au reusit sa realizeze calea ferata care asigura legatura cu portul Giurgiu.

autogara

Autogara Filaret

Avand de-acum posibilitatea unui transport eficient, unitatile industriale nu au intarziat sa apara, calea ferata extinzandu-si ramificatiile catre acestea. Astfel, in 1871, in campia Filaretului, a fost inaugurata Uzina de Gaz (2), prin care urma sa fie asigurata iluminarea centrului capitalei. Cladirea pe care o cunoastem astazi, imbracata in caramida rosie, Uzina Electrica, clasata ca monument istoric si utilizata ca garaj pentru masinile de interventie, a fost pusa in functiune abia in 1908.

uzina4

A urmat Fabrica de Timbre (3), in 1872, care pe atunci era dotata cu 4 prese tipografice de mana aduse de la Viena, iar astazi este o tipografie unicat in Romania, avand in dotare toate cele trei tipuri de tipar existente.

Fabrica de Chibrituri (4), inaugurata in 1879, in prezenta Domnitorului Carol I, producea chibrituri ambalate in cutii ornamentate si foarte elegante. Din 2000 produce ferestre si geamuri termopan.

Colectia Razvan Ghenu, sursa imagine: www.modoro.ro

Colectia Razvan Ghenu, sursa imagine: www.modoro.ro

La Filaret, Uzinele Erhardt Wolff (5) au inceput productia in 1887, dupa mutarea atelierului din Ghencea. Aici s-au realizat focoase de razboi, articole de feronerie, cazane cu aburi, armament, apoi, dupa 1948, a primit denumirea Steaua Rosie, iar productia a inceput sa se concentreze pe mașini și utilaje ușoare pentru construcţii și echipamente hidraulice. Astazi, Uzinele E. Wollff se numesc Hesper.

Uzinele E. Wolff

Uzinele E. Wolff, sursa:”Patrimoniul industrial ca resursa. Potential, principii de actiune si studiu de caz: zona Filaret-Rahova”

Fabrica de încălţăminte a lui „Leon şi Mandrea” (6) a inceput sa functioneze in 1881, devenind in 1887 Societatea pentru furnituri militare fosta Mandrea. Dupa revolutie a devenit fabrica Trimond, sfarsind prin a fi demolata.

Pe Soseaua Viilor a aparut, la sfarsitul anului 1889, Fabrica de cafea Franck (7) (astazi Cadbury), infiintata ca o filiala a concernului Heinrich Franck Sohne din Linz, ca urmare a introducerii unor tarife vamale pentru importul de surogat de cafea, in special cicoare. In apropiere, doi fosti elevi ai lui Grigore Capsa au ridicat Fabrica de ciocolata Anghelescu (8), astazi cunoscuta sub numele Kandia Dulce. Langa ele mai era Fabrica de ulei Phenix (9), infiintata in 1897, care a fost demolata complet si barbar in 2006.

In Rahova, importantul industrias Dumitru Bragadiru a infiintat Fabrica de bere Bragadiru (10), care a fost data in folosinta in 1895. In apropiere, in 1894 a inceput constructia ansamblului Antrepozitele Comunale (11).

In 1923 incepea sa functioneze si Fabrica de carton asfaltat (12).

 

Surse:

„Patrimoniul industrial ca resursa. Potential, principii de actiune si studiu de caz: zona Filaret-Rahova”, Irina Iamandescu, Emilia Tugui

www.rumaniamilitary.ro

Bucuresti, harta transport, 1938

 

 

Du povestea mai departe...

Comentarii

  1. silvia
    • Marilena

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.