Poveste cu trenul care făcea Ciuu-ciuu prin Parcul Carol și pe strada Lânăriei
Scris de Marilena, in categoriaPovești din Filaret, Povești din vremuri vechi
În septembrie 1865, compania inginerului englez John Trevor Barkley și a asociatului său, John Staniforth, a primit acordul domnitorului Alexandru Ioan Cuza pentru a realiza prin concesiune linia de cale feratã București-Giurgiu. În 1866, dupã abdicarea lui Cuza, lucrãrile au fost întrerupte de cãtre Adunarea Deputaţilor, cauzând proteste din partea consulului britanic, așa că abia în 1867 a început construcția primei gări din București, la Filaret. În 1869, din Gara Filaret a plecat primul tren, iar la începutul secolului XX s-a construit o cale ferată de-a lungul străzii Lânăriei, care avea menirea să asigure legătura cu uzinele Lemaitre și cu Abatorul Comunal.
Așa se face că, prin anul 1936, locuitorii de pe Lânăriei se obișnuiseră ca pe lângă casele lor să treacă de patru-cinci ori pe zi, mai ales duminica, vagoanele pline cu animale care mergeau la tăiere. Realitatea ilustrată (articolul „Trenul pe străzile capitalei”, 23 septembrie 1936) povestește cum se hurducăiau garniturile de tren, vechi de aproape șapte decenii, chiar și prin Parcul Carol.
„Locomotiva septuagenară plină de funingine și fum șerpuiește pe lângă casele noi, zidite pe acolo, trăgând după dânsa convoiul tristelor vagoane cu gratii, de unde se aud răgetele jalnice ale boilor însetați, sbieretele disperate ale vițeilor și clamoarea plângătoare a mieilor.
Locomotiva coboară panta Filaretului, nepăsătoare la corul impresionant al celor ce fac ultimul lor drum, după cum rămâne indiferentă și la necazul locuitorilor, care văd cum, la trepidarea vagoanelor grele, li se crapă câte un zid de casă.
Trenul ocolește impasibil eleganta Fântână a Zodiacului din piața Carol I. Apoi pătrunde fără nicio sfială în parc, pufăind alene printre aleile pe unde aleargă neștiutori copiii. În cele din urmă, cu un fluierat strident, sătul de preumblarea prin grădină, iese prin partea opusă, luând-o razna pe toată lungimea străzii Lânăriei.
-Închideți ferestrele! Închideți ferestrele! se aude strigând prin toate părțile. Vine trenul!
Multe case din strada Lânăriei sunt crăpate, altele au pereții afumați pe dinafară, dar și pe dinăuntru. Cu toată graba locuitorilor de a închide ferestrele totuși perdelele sunt negre, iar mobila din apartamente e unsuroasă și de culoare măslinie.
Într-un rând, se adusese în Parcul Carol un tren cu vagoane liliputane, cu care se preumblau copiii. Trenul era tras de o locomotivă veritabilă cu aburi, dar mică și ea.
Unii vizitatori străini cred și azi că trenul ce apare pe neașteptate în Parc, printre pomi, este tot un fel de distracție specială. Căci e greu de ghicit că într-o grădină atât de importantă, loc de recreere a unui oraș întreg, parc îmbogățit cu splendide și variate muzee, sfințit prin prezența mormântului eroului necunoscut, e greu de priceput că prin aleile acestui parc este drumul vitelor spre abator. Norul de fum negru al mașinei, lăsat leneș ca un voal de doliu, pe sub umbra bătrânilor copaci, acolo pe unde se preumblă nebănuitori pietonii, îi pune întrucâtva în uimire. Am observat însă că mai nimeni nu se sperie. Dimpotrivă, lumea râde.
-Vine locomotiva!
-Locomotiva? Care locomotivă? și la vederea namilei, mulți izbucnesc într-un hohot homeric de râs.
Pe Lânăriei, în fața bodegii domnului Neculai V. Gais, drăcușorii de copii mută macazuri, apoi stau la pândă să vadă ce se întâmplă.”
Pacat ca s-a desfiintat linia…cred totusi ca avea un farmec aparte , chiar daca putin zgomotos !!!
Arhitectul-sef al BUCURESTIULUI este din pacate un IDIOT care nu stie sa faca din capitala noastra ceva cat-de-cat atractiv atat pentru turisti , cat si pentru locuitorii sai…
Intamplator, m-am nascut si traiaesc inca pe strada Lanariei langa parcul Carol si chiar am apucat trecerea trenului. Nu era chiar asa …Nu am avut niciodata casa afumata prin interior sau exterior, zguduita, poate. Doar cei care nu isi intretineau casele erau in aceasta situatie. Stimatul domn nostalgic al liniei de cale ferata, probabil ca nu a locuit nici macar pe langa o gara, darmite sa ii treaca trenul pe sub fereastra asa ca vorbeste intr-o totala necunostiinta de cauza. Una dintre marile probleme erau cohortele de …purici care ne asaltau cand trenul stationa (si o facea des) ! La ce numar era bodegd domnului Neculai V. Gais ?
Bună ziua și mulțumim pentru vizită 🙂
Din păcate, în articolul citat, din revista Realitatea ilustrata, 23 septembrie 1936, nu e menționată adresa exactă a bodegii domnului Neculai V. Gais.
Păi câți ani aveți??
Linia a fost construită în ani cînd nu era amenajat încă parcul Carol, ba și strada Lînăriei va fi avut mai puține case.
Interesant material!
Și chit că ziaristul întoarce din condei lucrurile, după cum simte că ar prinde bine categoriei lui de cititori.
Păi câți ani aveți??
Am 68 ani !
Domnule FIRAN Florin ,printr- un calcul simplu varsta dv scazuta din anul 2019 arata ca v.ati nascut in 1951. Daca afirmati ca tineti minte trenul asta inseamna ca aveati in jur de 5-6 ani fapt care ne aduce prin jurul anului 1956. Mai circula in 56 acest tren prin parcul CAROL ?
Da , in 1956 calea ferata era pe strada Lanariei traversa Dambovita pe un pod metalic paralel si separat de cel rutier si pietonal.Calea ferata intra in fabrica „Lemetru” viitoarea Timpuri Noi. Un alt tronson de cale ferata era dinspre linia de centura, pe malul drept al Dambovitei, traversa soseaua Vitan-Birzesti , ajungea in Abator apoi se unea cu cea de la Lemetru.La podul din lemn, Vitan-Birzesti ,era depozit de lemne si carbuni din care ,toamna ,se aprovizionau locuitorii cartierelor vecine: Vitan, Dudesti, Aparatorii Patriei dar si cei din centrul orasului.In dreptul Abatorului era decat un pod pietonal catre strada Foisor si Gradinarilor.Un alt pod metalic era in dreptul depoului de tramvaie, capatulul tramvaiului 1,acesta era destinat numai tramvaielor si pietonilor.In dreptul acestor poduri pe chei ieseau la iveala gurile de canalizare pe unde curgeau toate dejectiile orasului.Uneori abatoristii mai scapau pe aici intentionat si cate un porc.In cartierul meu uneori cand batea vantul dinspre Abator mirosea a carne prajita iar cand batea vantul dinspre Ecarisaj vomitai din cauza mirosului de mortaciuni.
Gaseste-ma pe Facebook
Povești recente
Comentarii recente
Utilizam module cookie pentru a va oferi cea mai buna experienta pe site-ul nostru. Pentru a afla mai multe despre modulele cookie pe care le folosim sau cum sa le dezactivati accesati butonul SETARI
Confidențialitate
Bercenidepoveste.ro utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi o experienta de utilizare cat mai buna. Informatiile cookie sunt stocate in browserul dumneavoastra si au functii precum recunoasterea dumneavoastra atunci cand va intoarceti pe site-ul nostru si ne ajuta sa intelegem care sunt sectiunile din website pe care le considerati cele mai interesante si mai utile.
Puteti ajusta toate setarile cookie-urilor folosind optiunile din stanga acestui mesaj.
Aflati mai multe despre Politica noastra de confidentialitate si Politica privind fisierele de tip cookie.