Berceni de Poveste

Povesti din Berceni

joi

29

decembrie 2016

1

COMENTARII

Mica poveste a micului oraș din Berceni: Orășelul Copiilor

Scris de , in categoriaPovești din anii comunismului, Povesti din Berceni

Transmite povestea mai departe...

Pe unde e Orășelul Copiilor astăzi, maiorul baron Rudolf von Borroczyn desena pe planul Bucureștilor din 1846 niște semne mititele, care arătau că pământul dintre Calea Văcărești și Drumul ”la Kalarasch” (Șoseaua Olteniței) era cultivat cu viile Mănăstirii Văcărești sau ale unor localnici precum Nicola Kojokar, Pînzaru sau Papa Ioan.

Harta Boroczyn

Planul Boroczyn 1846

 

Însă la sfârșitul secolului XIX, asupra viilor din Cătunul Bellu cădea blestemul filoxerei, iar podgoriile întinse și pline de rod urmau să fie înlocuite curând de terenul sportiv Voievodul Mihail și de drumuri prăfoase, bătute din când în când de nevoiașii care căutau prin Valea Plângerii (mlaștina Cociocului, transformată în groapă de gunoi), sticle goale și oase putrede pe care le vindeau spre a fi transformate în pudră pentru albirea zahărului.

 

harta transporturilor 1938

Harta transporturilor 1938

 

În 1965 începea amenajarea Parcului Tineretului, iar pe la începutul anilor ’80 se construia Orășelul Copiilor*, cel mai mare parc de distracții din România acelei perioade. Fusese inaugurat de însuși Moș Gerilă și avea tot ce-i trebuia: tiribombe, mașinuțe, căluți, buburuze, vată de zahăr, montaigne-rousse, ba chiar și-un trenuleț, cu tot cu șină. Calea ferată era lungă de 1,8 km, trenulețul răspundea cu mândrie la numele de Thomas și toți copiii îl iubeau și voiau să se plimbe cu el în jurul Orășelului.

sursa: digibuc.ro

sursa: digibuc.ro

 

Până în 1991, trenulețul a circulat fără întrerupere, apoi locomotivele și vagoanele au fost închiriate privaților. În 2002 l-au închis pe Thomas în depou, i-au demolat gara și nu l-au mai lăsat să iasă la lumină decât peste patru ani, când copiii (și adulții) l-au întâmpinat cu bucurie.

Felul în care fusese realizată calea ferată de ITB, cu distanțiere de fier sudate între șine, a împiedicat furtul acestora, dar nu și pe al șuruburilor. A mai făcut Thomas o vreme ciuuu-ciuuu, pe o șină care, în multe locuri, era fixată cu cartoane sau lăsată pur și simplu în aer, până în 2011. Atunci au închis tot parcul, pentru că lumea începuse să-i spună Orășelul Groazei: aparatele de joacă puneau în pericol siguranța copiilor, restaurantele nu-și plăteau taxele iar totul fusese lăsat în paragină.

 

Sursa: www.transport-in-comun.ro

Sursa: www.transport-in-comun.ro

 

Când s-a redeschis, Thomas era un tren ca ne-trenurile, cu roți ca mașina și, pe deasupra, verde.

Sursa: Primăria Sectorului 4 via b365.ro

Sursa: Primăria Sectorului 4 via b365.ro

În vara anului 2016, Orășelul a fost iar închis din cauza echipamentelor, unele vechi de 40 de ani, care nu respectau normele de siguranță, dar a fost redeschis în toamnă, cu promisiunea primarului sectorului 4, Daniel Băluță, că vor fi inaugurate în curând ”o nouă Roată, de dimensiuni mai mari decât cea veche, și un nou roller-coaster”.

 

Surse:

 

*  Sursele dau date diferite în ce privește amenajarea Orășelului Copiilor. Astfel, site-ul www.transport-in-comun.ro menționează începutul anilor 80 în articolul „Linia îngustă din Orășelul Copiilor”, iar documentul Muzeului Bucureștiului, „O incursiune în istoriile cartierului Berceni”, anul 1976.

http://www.evz.ro/orasel-inchis-de-o-firma-fantoma-935479.html

 

Transmite povestea mai departe...

1 Comentariu

  1. Modoran maria

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *