Berceni de Poveste

Povesti din Berceni

vineri

22

iulie 2016

5

COMENTARII

Povestea Frigului de la Filaret

Scris de , in categoriaPovesti din Berceni, Povesti din vechiul Bucuresti

revista Arhitectura 1924 antrepozit frigorifer
Transmite povestea mai departe...

Cladirile care nu se vad se uita. Stiati vorba asta? Adineauri mi-a venit in minte, in timp ce cautam niscaiva informatii despre Antrepozitul Frigorifer de pe Calea Serban Voda, nr. 186-188.

Am dat de imaginea de mai sus intr-o revista „Arhitectura” din anul 1924, si dupa ce-am chiuit entuziasmata ca in sfarsit vad cum aratau depozitele de la care vine numele strazii Frigului, m-am pleostit cu ochii la locomotiva care trage pufaind vagoanele incarcate. Ceva nu se leaga, m-am incruntat si-am inceput sa pun cap la cap toate partile povestii Frigului de la Filaret, impotmolindu-ma la fiecare miscare. Pentru ca antrepozitele cu pricina nu mai exista de ceva ani, iar pe internet nu am gasit decat niste date care nu exceleaza deloc prin precizie. Cum ziceam, casele care nu se vad, se uita. La urma urmei, cati dintre noi vedem cu adevarat casele, cladirile vechi pe langa care trecem zilnic, aflate inca in picioare, si cati dintre noi consumam cateva minute ca sa aflam mai multe informatii despre acestea? Daramite despre niste cladiri demolate.

Sursa: www.bucurestiivechisinoi.ro

Sursa: www.bucurestiivechisinoi.ro

 

Din ce-am reusit sa aflu despre Antrepozitele Frigorifere s-ar putea croi o povestioara nu foarte trainica, dar voi incerca totusi sa v-o spun acum.

 

Pe la inceputul secolului XX (probabil in anul 1912, pentru ca in 2012 s-a celebrat centenarul Antrefrig, denumirea de dupa nationalizare a Societatii Anonime „Frigul”, care detinea aceste depozite la Filaret) s-au construit antrepozitele, ori pe Calea Serban Voda 186-188, ori pe Aleea Frigului – daca au vreo legatura cu fabrica de inghetata de care isi aminteste doamna Venera E. Dumitrescu-Staia – de unde puteai comanda telefonic inghetata si o primeai la domiciliu. Probabil ca este unul si acelasi loc, avand in vedere ca Aleea sau Strada Frigului apar doar pe harti mult mai recente. De exemplu, nu este trecuta pe aceasta harta din 1938:

Captură de ecran din 2016.07.22 la 16.02.22

 

Despre Societatea Anonima „Frigul” as mai putea spune -dar nu bag mana in foc- ca era condusa de oameni de afaceri evrei si detinea monopolul pestelui congelat („Romania ca o prada”, de Radu Theodoru). Cert este ca era experta in frig sub toate formele lui, dupa cum zice reclama:

Captură de ecran din 2016.07.22 la 12.26.15

In 1948, „Frigul” a fost nationalizat si redenumit Antrefrig, depozitele de langa Parcul Carol au fost demolate in 2007, iar brandul a intrat in componenta companiei Hame, din Cehia.

Si pana la urma, ce-i cu trenul din imagine? Pai, nici eu nu stiu, pentru ca sina de tren se oprea mai sus de perimetrul Lanariei-Frigului-Serban Voda, iar Gara Filaret era tocmai de partea cealalta a Parcului Carol. E vorba de cateva sute de metri, dar daca nu-mi iese localizarea la calcule, inca sunt circumspecta si tare m-as bucura daca s-ar gasi cineva printre voi care sa consolideze cumva povestea Frigului de la Filaret. Pentru ca altfel… v-am zis. Uitam si putinul pe care-l gasim cu greu.

L.E. Ei, se pare ca m-a batut soarele-n cap si n-am vazut linia de cale ferata desenata frumos, cu negru intrerupt, pe harta. Carevasazica, locomotiva chiar avea dreptul sa pufaie in fata antrepozitelor. 🙂

Puteti citi despre Gara Filaret aici: Prima gara a Bucurestiului si povestea ei din spatele frigiderului

 

Transmite povestea mai departe...

Comentarii

  1. dan
  2. Ira
  3. maria
  4. diana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *