De ce a ajuns in Berceni metroul din Giurgiului?
Scris de Marilena, in categoriaPovești din anii comunismului, Povești din cartier Berceni
Ce cãuta o magistralã de metrou pe Giurgiului, în primul rând? Ei bine, pe acolo ar fi trebuit sã fie realizatã, conform memoriului tehnic privind constructia metroului în Bucuresti, din 1953. Cum a ajuns totusi sã fie mutatã pe soseaua Berceni, reprezintã o poveste de o mare importantã pentru cartierul nostru.
Totul a început în 1952, când s-a aprobat planul de reconstructie socialistã a capitalei si cel de construire a metroului.
Bucurestiul a început sã se extindã si sã înglobeze mai multe comune suburbane, printre care si comuna Serban-Vodã, din care fãcea parte comuna Progresul, hotarul în zona de sud ajungând de la Inchisoarea Vãcãresti–strada Stoian Militaru (perioada interbelicã), pânã la linia forturilor, în anii 50-60.
Una din cele 4 magistrale de metrou proiectate urma sã lege Parcul Herastrau de Comuna Progresul, staţiile (care ne intereseaza pe noi) fiind stabilite astfel:
- în zona Eroii Revolutiei de astãzi, fostul Pieptãnari
- între strãzile Nucetului si Frunzisului
- intersectia soselei Giurgiului cu strada Toporasi
- intersectia soselei Giurgiului cu strada Luica (capãt de linie)
Dar in 1963 s-a înfiintat I.M.G.B., Intreprinderea de Masini Grele Bucuresti, pe platforma cãreia functionau mai multe fabrici iar numãrul angajaţilor ajunsese la 13.000 în anii ’80 (fãrã a-i mai pune la socotealã si pe angajatii uzinei Vulcan), când s-a început efectiv lucrul la magistrala M2, portiunea dintre Piata Unirii si Depoul I.M.G.B.
Fabrica de masini grele era un fel de febleţe a regimului socialist, asa ca de la statia Pieptanari s-a decis ca metroul sa treaca de-a lungul soselei Berceni, care ducea direct pe platforma I.M.G.B.
In 24 ianuarie 1986 s-a dat în folosinţã tronsonul Piaţa Unirii-Depoul I.M.G.B, cu staţiile Piata Unirii 2, Pieptãnari (Eroii revolutiei), Piaţa Sudului, Apãrãtorii Patriei, Dimitrie Leonida si Depoul I.M.G.B.
Ulterior s-au adãugat staţiile Tineretului (6 aprilie 1986) si Constantin Brâncoveanu (5 decembrie 1988).
Totusi, dupa 63 de ani, se pare cã Metrorex vrea sa demareze în sfârsit proiectul pentru realizarea unei magistrale care urmeazã sã uneascã Gara de Nord cu Gara Progresu.