Povestea Căii Văcărești
Scris de Marilena, in categoriaPovești din cartier Berceni, Povești din cartierul Văcărești, Povești din vremuri vechi
Una din cele mai vechi artere de circulație ale Bucureștiului, Calea Văcărești arată astăzi cu totul altfel decât în urmă cu cinci sute de ani, și… e normal să fie așa. Totuși, în 1512 nu era deloc ciudat ca prin viile de la Văcărești să se dea lupte grele, cum a fost cea dintre domnitorul Vlad cel Tânăr și oastea turcească. La urma urmelor, pe-atunci Văcăreștii nu erau decât un sat pe care ulterior l-a absorbit Bucureștiul.
Trupele otomane au invadat Țara Românească prin sud și au fost întâmpinate la Văcărești de domnitorul Vlad cel Tânăr și oastea boierilor Craiovești. Din păcate, bătălia s-a terminat cât se poate de prost pentru voievodul nostru, pentru că turcii l-au prins viu și i-au tăiat capul sub un păr.
Ia uitați ce zice istoricul G. I. Ionescu Gion despre aceasta:
„Turcii dederă ajutor Craiovescilor cari veniră împreună cu Pașa la Bucuresci. Se dete luptă la Văcăresci, din jos de Bucuresci. Vlăduț fu bătut și i se tăie capul de Pașă, subt un păr la Bucuresci.”
În secolul XX, regăsim Calea Văcăreștilor între Calea Călărașilor și Închisoarea Văcărești (pe porțiunea dintre Bărăție și Fabrica Lemaitre circula doar tramvaiul, iar de la „Lemetru” trebuia să faci „transbordarea” și să iei autobuzul până la mănăstirea-închisoare). Ștrengar, drumul Văcăreștilor trecea la jumătate din stânga Dâmboviței, în dreapta ei, și-o lua puțin cotit spre Mandravela.
Deși multe din clădirile de pe Calea Văcărești au fost clasificate ca având valoare arhitecturală, în anii comunismului n-au scăpat de tăvălugul demolărilor absurde. Artera de circulație a fost sărăcită de farmecul caselor vechi (unele datau chiar de la începutul secolului XIX) și înjumătățită. Segmentul dintre „Lemetru” și bulevardul Mărășești a fost înglobat în bulevardul Mircea Vodă. Nu a rămas decât bucata dintre Timpuri Noi și Șoseaua Olteniței, iar pe porțiunea de la Abator încoace (povestește Andrei Pippidi), cum era drumul despărțit la mijloc de spațiu verde, se organizau curse de motociclete.
Eh, vremuri.
Surse: „Amintiri de pe Calea Văcărești”, Andrei Pippidi, Dilema veche, nr. 558, 23-29 octombrie 2014
Istoria Bucurescilor, G.I. Ionescu-Gion
Copil fiind, veneam in vizita la bunici pe strada Norilor. Era o atmosfera patriarhala, cu arbusti frumos mirositori care atarnau pe gardurile vecinilor. Erau curti cu multi chiriasi care, in zilele de duminica, stateau impreuna la mese, ciocnind un pahar de bere. De Pasti, fiecare familie isi primea copiii, nepotii si, in fata fiecarei usi, se incingea o petrecere care apoi devenea petrecere generala. Noi copiii plecam , incaltati cu ciorapi grosi, chiar daca era vara si foarte cald, sa vedem concursurile de motocros. Traversam Cociocul, pe carari stiute doar de localnici si ajungeam pe Constructorul unde se desfasurau concursurile. La intoarcere, descopeream ca ciorapii fusesera folositi degeaba, eram piscati de sus pana jos de tantari. Nu conta, pe vremea aia, cu toata mlastina, nu erau tantari periculosi. Conta doar aventura.
Bună, Madi! În primul rând, multe mulțumiri că ai trecut pe-aici și ne-ai împărtășit o amintire atât de frumoasă 🙂
În al doilea rând… ne poți lăsa mai multe detalii despre concursurile moto? Știam, tot așa, din amintiri citite pe ici, colo, că într-o perioadă se desfășurau curse de motocros chiar pe Calea Văcărești, sau cel puțin așa am înțeles. Stadionul Constructorul unde era mai exact, cumva în partea dinspre Olteniței a Orășelului Copiilor?
Încerc de ceva vreme să adun suficiente informații pentru o poveste „motociclistă”, ți-aș fi foarte recunoscătoare pentru orice detalii 🙂
Va raspund eu….concursurile de motocros se tineau pe groapa Cociocului, azi Parcul Tineretului. Era un traseu foarte greu pe un teren mlastinos care traversa o portiune din balta pe un pod plutitor facut din placi de lemn prinse cu scoabe intre ele. Mie imi placea partea finala cand motociclistii parca ieseau din pamant, de fapt urcau pe o groapa de bomba ramasa din timpul razboiului, groapa care era in malul dealului si care avea marginile aproape verticale iar cand sportivii ajungeau in partea de sus a gropii aveai impresia ca ies din pamant. Printre cei mai buni motociclisti ai anilor 50-60 au fost….M.Danescu, Ghe.Sora. V.Szabo, I.Popa, Ghe. Ionita, Ghe. Voiculescu. In ceea ce priveste stadionul Constructorul, acesta era amplasat pe sos Oltenitei intre cimitirul german Pro Patria (ADPsector4)si piata Piscului. Astazi pe locul pietei Piscului se afla statia de metrou C Brancoveanu si in locul stadionului, Oraselul Copiilor. Aici pe stadion se tineau concursurile de Dirt-Trak in anii 60 dupa care au fost mutate pe Metalul. Campioni la dirt-trak si rivali erau Ghe. Voiculescu de la Steaua si Ion Cucu de la Metalul. Daca doriti sa stiti mai multe luati legatura cu Ghe. Voiculescu, fiul marelui campion, il gasiti pe facebook.
ai 2 greseli.podul nu era plutitor si ai uitat de Ion Ionita , cel care l a facut plutitor
Da l-am uitat pe Ionita dar podul era plutitor ti-am mai spus asta. Erau niste placi de circa 2×3 metri facute din scanduri groase, dulapi de circa 5-6 cm grosime si era stricat cand ne jucam pe aceste placi care erau desfacute din scoabe. Ne urcam pe ele si ne impingeam cu un bat precum gondolierii din Venetia, apa fiind mica circa 50 cm…ne venea pana la puta .
Stadionul constructorul era în orășelul copiilor.. pe dreapta unde au construit blocuri la ștrand curse de dirtrak și pe Vacaresti era motocross pe teren accidentat ,De la arhive până la abator era concurs de motocicleta
Mulțumim! 🙂
pe vacaresti nu au fost nici o data concursuri de motto cross .comfunzi cociocul cu vacarestiul
nu ai dreptate, pe Vacaresti s-au tinut multe concursuri de motociclism(si cu atas ) in anii 60 cand inca erau asa numitele ronduri cu flori !!!!
John Bentz….. ai fost acolo…!! Daca ne spuneai cite ceva – cum se desfasurau aceste curse
de Dirt-Trak sau de cross pe vreme ploioasa sau dupa ploi, erai si mai mare!! Daca iti mai amintesti cite ceva ”dezamorseste-ne” si noua amintiri….! Cu bine. V.T. .
Pe calea Văcărești au fost concursuri motocros. Împreună cu familia, am avut casa demolata in 1982, iar de Ka 4 la 30 ani am locuit si stiu bine. Copil fiind eram curioasa si participam in public.
Gaseste-ma pe Facebook
Povești recente
Comentarii recente
Utilizam module cookie pentru a va oferi cea mai buna experienta pe site-ul nostru. Pentru a afla mai multe despre modulele cookie pe care le folosim sau cum sa le dezactivati accesati butonul SETARI
Confidențialitate
Bercenidepoveste.ro utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi o experienta de utilizare cat mai buna. Informatiile cookie sunt stocate in browserul dumneavoastra si au functii precum recunoasterea dumneavoastra atunci cand va intoarceti pe site-ul nostru si ne ajuta sa intelegem care sunt sectiunile din website pe care le considerati cele mai interesante si mai utile.
Puteti ajusta toate setarile cookie-urilor folosind optiunile din stanga acestui mesaj.
Aflati mai multe despre Politica noastra de confidentialitate si Politica privind fisierele de tip cookie.