Berceni de Poveste

Povesti din Berceni

joi

25

mai 2017

0

COMENTARII

Debandada autobuzelor din vechiul Berceni

Scris de , in categoriaPovesti din Berceni, Povești din vremuri vechi

autobuze-Berceni
Transmite povestea mai departe...

Înaintea „experimentului” cu banda unică pentru transportul în comun, care a cauzat ambuteiaje în lanț în partea de nord a capitalei, Bucureștiul a avut parte și de alte debandade rutiere.

Bine, asta nu e deloc o noutate, având în vedere că Bucureștiul se află pe locul 7 al celor mai aglomerate orașe din lume, dar unul dintre scandalurile de-a dreptul absurde legate de transport a avut loc chiar în Berceni, în anul 1936.

După ce Societatea Comunală pentru construcțiunea și exploatarea tramvaielor în București (S.T.B.) a obținut exclusivitatea transportului în comun, haosul s-a instalat pe străzile orașului fără nicio jenă, pentru câteva zile de coșmar, despre care ziarul Adevărul scria pe larg în paginile sale.

Autobuze vechi Renault, Chevrolet si Henschel Sursa: ratb.ro

Autobuze vechi Renault, Chevrolet si Henschel
Sursa: ratb.ro

În ziua a patra a spectacolului cu autobuzele S.T.B.-ului, lucrurile merg tot atât de prost, poate chiar mai defectuos, decât în prima zi.

Iată un exemplu pe care ni l-a furnizat exploatarea S.T.B.-ului azi dimineață.

Ora 7 dimineața la Bellu. Aici veneau înainte autobuzele 3 și 9. Unul o apuca pe șoseaua Giurgiului, altul pe Olteniței.

S.T.B.-ul a anunțat că va pune mașinile sale în circulație conform vechilor trasee, adică o serie pe șoseaua Giurgiului și alta pe Olteniței.

Dar iată că, de la început, S.T.B.-ul a redus una din linii. Astăzi dimineață o mare mulțime de muncitori trebuiau să se îndrepte către comuna Apărătorii Patriei, pe șoseaua Olteniței. Niciunul din aceste autobuze nu voia să ia această parte de călători. Toate se îndreptau pe șoseaua Giurgiului.

Indignați, cei care așteptau de aproape o oră mașina, s-au așezat în calea unui autobuz gol, cerând șoferului să se îndrepte pe șoseaua Olteniței.

Mulțimea s-a urcat în autobuz. Șoferul a cârmit după indicațiile publicului, dar taxatorul, respectând zelos dispozițiile direcțiunei, se opunea cu îndârjire.

-Unde merge mașina? întrebau călătorii.

-Pe șoseaua Olteniței! spunea șoferul.

-Ba pe-a Giurgiului! replica taxatorul.

Și șoferul a pornit-o, până la urmă, razna pe șoseaua Giurgiului, altfel de cum voiau ce ce se urcaseră în ea.

S-a iscat un scandal cu înjurături și huiduieli.

Un camionagiu, văzând situația în care erau puși cei ce nu puteau ajunge la destinație, și-a pus camionul la dispoziție, transportând după vechiul tarif, cu 3 lei, pe cei ce voiau să ajungă în comuna Apărătorii Patriei și care nu avuseseră loc în mașină.

adevărul debandada

 

Pe lângă reducerea liniilor și transbordarea (o găselniță a S.T.B.-ului care asigura transportul cu autobuzul numai pe traseele unde nu exista linie de tramvai, obligând astfel călătorii să schimbe un mijloc de transport cu cine știe câte altele ca să ajungă unde aveau treabă), comisiile de recepție a parcului de vehicule se lăsau așteptate ridicol de mult.

În acest timp în care S.T.B.-ul, în goana lui feroce după venituri, strică existența a zeci de mii de oameni și este în imposibilitate să se ridice la nivelul la care ajunseseră autobuziștii particulari- aceștia au rămas pe drumuri și așteaptă comisia S.T.B.-ului de verificare a autobuzelor, care nu se mai arată. Aproape o sută de mașini ale liniei 8, și a altor trasee, în număr de alte două sute, cele mai multe aproape noi, așteaptă pe specialiștii S.T.B.-ului. Dar aceștia întârzie să vină și să ofere, chiar și acele prețuri ridicole de 20 și 25 de mii de lei pe autobuz.

Așadar, în timp ce populația reclamă revenirea la vechiul sistem de circulație, în timp ce S.T.B.-ul nu poate face absolut nimic în spijinul intereselor călătorilor, 300 de autobuze în bună stare, nu sunt utilizate. Și nu numai atât. Proprietarii lor sunt speculați, iar personalul moare de foame, întrucât S.T.B.-ul pune condiții aspre de angajare.

 

Sursa: ziarul Adevărul, 24 octombrie 1936

Transmite povestea mai departe...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *