Berceni de Poveste

Povesti din Berceni

marți

19

aprilie 2016

4

COMENTARII

Du-ma acasa mai tramvai, du-ma-n Berceni, ce mai stai!

Scris de , in categoriaPovesti din vechiul Bucuresti

Traseul tramvaielor si autobuzelor in 1941, pe o portiune a cartierului Berceni
Transmite povestea mai departe...

Astazi nu mai auzi vreun cantaret fredonand versuri despre tramvaie, cum facea Gica Petrescu in anii ’70. Pe-atunci era de-nteles, tramvaiul isi facea treaba si ducea bucurestenii care pe unde aveau nevoie, fara sa-si fi pierdut vreun pic din farmecul original, din vremea cand aparusera pe strazile capitalei primele vagoane galbene trase de cai.

Macheta tramvai cu cai

Macheta tramvai cu cai

Iar asta se intamplase in 1871, cand un reprezentant al societatii belgiene „Harry Hubert de Mervee Slade” a obtinut prima concesiune pentru tramvaiele cu cai. Printre primele trei linii ale drumului de fier american s-a numarat si cea care cobora de la Sf. Gheorghe la Calea Vacaresti. Bucurestenilor le-au placut dracoveniile de „traivane” sau „trangavane”, cum le mai dezmierdau in drumurile devenite, deodata, mai blande si lipsite de scuturaturile birjelor pe caldaram.

A mai durat o vreme pana cand s-au introdus statiile fixe, calatorii obisnuind sa traga de sfoara un clopotel ca sa atentioneze vizitiul ca vor sa coboare, iar neajunsurile se mai intalneau si in alte situatii, uneori hilare. De exemplu, prin contractul de concesiune, Societatea de Tramvaie avea sarcina de a intretine pavajul si de a curata sinele de zapada. Ceea ce a si facut intr-o iarna, a curatat zapada de pe sine, aruncand-o pe strada, iar oamenii Primariei au luat zapada de pe strada si au aruncat-o pe sinele de tramvai. O miscare clasica, as spune eu. Cat despre dandanaua cu fumatul in tramvai, se pare ca Primaria a cerut Societatii interzicerea fumatului in vagoane, dar aceasta a replicat ca nu poate face asa ceva, calatorii deprinsi cu acest obicei fiind in stare „sa maltrateze conductorii”.

Oricum, concesionarul belgian s-a tot ciondanit cu Primaria pe tema pavajului stricat de sinele de fier si tropaitul cailor, pe tema statiilor- numite „chioscuri”, pe tema taxei de drum, pe tema fumatului in vagoane, pe tema prelungirii liniilor, pana cand, in 1883, primarul Pake Protopopescu a actionat societatea belgiana in instanta, atacand monopolul acesteia, si a acordat, in urma unei licitatii, o noua concesiune care urma sa construiasca si exploateze inca 4 linii de tramvaie cu cai si una electrica, functionala din 1894.

transport in comun berceni

Daca mergeai la inceputul secolului trecut cu tramvaiul prin Bucuresti, trebuia sa ai grija la unele chestiuni, cum ar fi:

 

-sa nu incerci a urca beat in tramvai

-sa nu incerci a urca in tramvai cu un caine mic, dar bolnav sau cu infatisarea neplacuta

-sa nu incerci a urca in tramvai cu hainele prea murdare

 

Mircea Damian reda in „Bucuresti” o delicioasa scena „de tramvai” din acea perioada, care ne arata cat de asemanatori suntem celor din trecutul nostru, sau …poate, cat de putin se schimba oamenii si societatea de-a lungul timpului. Depinde cum privesti lucrurile.

 

„-Pe vremea mea, tineretul era mai cu obraz! se vaieta la toata lumea o femeia cam in varsta si cam grasa.

A inceput sa se vaiete si sa faca morala de cum a ajuns in prag. Vorbeste in gura mare de <timpurile cand tineretul era cuviincios si nu lasa o biata femeie in varsta sa stea in picioare.>

-Pe vremea dumitale erau tramvae, cucoana? se intereseaza cineva de pe banca, foarte serios.

-Erau! tipa ea. Dar nu erau tineri obraznici ca dumneata.

Toata lumea rade si nu-i face nimeni loc.

-Eu m-as scula, zice unul. Dar las’ sa stea in picioare…Ca prea e otravita.”

 

Pe langa tramvaiele cu cai, bucurestenii se mai dadeau si cu tramcarul, care era tot un fel de vagon tras de cai, dar direct pe caldaram, nu pe sine de fier. Ba chiar unii preferau tramcarul pentru ca era mai ieftin si circula in zone de mare interes, precum izvorul de ape feruginoase de la intretaierea Caii Vacaresti cu Dambovita. Mare tarasenie a mai fost si cu apele minerale de la Vacaresti, dar despre acestea vom vorbi altadata. Tramcarele si-au facut treaba prin Bucuresti din 1891, cand un antreprenor pe nume Toma Blandu a obtinut concesiunea, pana in 1904.

Au disparut apoi tramvaiele cu cai, in 1929, ceea ce a provocat mare neliniste in randul locuitorilor, pentru ca de prezenta cailor in transportul public depindeau mestesugari, agricultori si chiar veterinari. Dar de trecut in totalitate la tractiunea electrica trebuia sa se treaca definitiv, iar in 1936, cand „Societatea Comunală pentru construcțiunea și exploatarea tramvaielor în București” a obținut exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie și autobuze pentru București, parcul de vehicule continea si 392 de autobuze construite la compania Leonida & Co. Puteti urmari pe harta de mai jos traseul rosu al tramvaielor si cel albastru al autobuzelor, asa cum era in 1941 intr-o parte a cartierului Berceni de astazi.

In legenda hartii din 1941, Spitalul Obregia apare ca statie de autobuz, sub denumirea de „Spitalul Central Mandravela”.

spitalul central mandravela

In 1955, atelierele romanesti ale I.T.B.-ului (infiintata in 1950) realizeaza prototipul troleibuzului, iar din 1979 bucurestenii au inceput sa calatoreasca si pe sub pamant, cu metroul. Berceniul a mai avut de asteptat pana in 1986, cand s-a deschis si segmentul Piata Unirii 2- Depoul I.M.G.B. Puteti vedea, in harta transportului bucurestean din 1982, portiunea de sud, traseul tramvaielor cu rosu, al troleibuzelor cu verde si al autobuzelor cu albastru.

transport public berceni 1982

In incheiere, ce sa mai spun. Sper doar ca, in viitor, nicio harta a transportului bucurestean sa nu arate o mare gaura neagra in zona pasajului Piata Sudului, ci doar un banal …pasaj subteran.

 

Bibliografie si surse foto

„Bucuresti”, de Mircea Damian, 1935

Revista ERASMUS, nr. 14/2003-2005, Bucureşti, Tipografia Media & Marketing, 2005.

„Istoria Bucurestilor”, de Constatin C. Giurescu, 1966

www.ideiurbane.ro

www.ratb.ro

Transmite povestea mai departe...

Comentarii

  1. oana
  2. cristina
  3. radu
  4. andra

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *